субота, 4 березня 2023 р.

Нормативно-правове підґрунтя формування природничо-екологічної компетентності у дітей старшого дошкільного віку

Необхідність та важливість формування природничо-екологічної компетентності декларується на законодавчому рівні та має нормативно-правове регулювання (закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Національна стратегія розвитку освіти в Україні, Концепція екологічної освіти в Україні, Базовий компонент дошкільної освіти тощо). Зокрема, у Базовому компоненті дошкільної освіти природничо-екологічну компетентність визначено як прогнозований результат освітньої роботи за напрямом «Дитина в природному довкіллі», окреслено її зміст та структуру. Конкретні шляхи досягнення цього результату пропонуються в комплексних освітніх програмах, за якими працюють заклади дошкільної освіти. 

Зміст освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Зокрема, виділяють такі завдання освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» для дітей старшого дошкільного віку:

  • Формувати у дітей узагальнені знання про природу нашої планети. 
  • Ознайомити з моделлю Землі — глобусом, картою світу та України, ілюстрованими атласами.
  • Формувати практичне уміння розрізняти на карті та глобусі материки, острови, океани, моря, річки, озера.
  • Формувати ціннісне ставлення до природи планети Земля як джерела добробуту людей, краси довкілля, натхнення митців.
  • Узагальнити знання про повітря: знаходиться навколо і всередині нас, заповнює весь простір; ним дихає все живе — рослини, тварини, люди; рух повітря — вітер.
  • Сформувати вміння розрізняти ознаки повітря, позитивно сприймати дії дорослих з підтримання його чистоти у приміщенні та поліпшення засобами провітрювання кімнати, зволоження, очищення повітря.
  • Формувати знання про тверду поверхню планети — сушу, різні її форми: рівнини, пагорби, гори, яри; про надра планети — корисні копалини (вугілля, газ, нафта тощо), їх добування й використання людьми.
  • Вчити досліджувати ґрунт, оцінювати його стан та обробляти (скопувати, підпушувати, поливати).
  • Узагальнити знання про воду: знаходиться у річках, озерах, морях, океанах, льодовиках, під землею; вода океанів і морів — солона, в річках і озерах — переважно прісна у  воді ростуть рослини, живуть комахи, риби, тварини; вода необхідна всім живим істотам. 
  • Формувати уміння розрізняти стани води: рідкий, твердий, газоподібний.
  • Розширити знання про роль у природі та для людини таких явищ, як дощ, гроза, грім, блискавка, веселка, туман, снігопад, заметіль, хуртовина, ожеледиця, посуха, шторм.
  • Ознайомити з  істотними ознаками об’єктів рослинного і тваринного світу, за якими їх можна групувати (рослини бувають культурні і дикорослі, кімнатні, лікарські; рослини — представники різних угруповань (фітоценозів): лісу, луків, водойм; тварини бувають дикі, свійські й домашні; птахи — перелітні й зимуючі).

10 коментарів:

  1. Корисно дізнатися про формування природничо-екологічної компетентності, що декларується на законодавчому рівні. Як ви вважаєте, чи потрібно вихователю знати всі закони, чи достатньо Базового компонента дошкільної освіти?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Звичайно вихователю потрібно знати всі нормативно-правові документи щодо формування у дітей прирородничо-екологічної компетентності. Це необхідно для грамотної організації роботи у формуванні природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку.

      Видалити
  2. Цікавий та корисний допис, неодмінно важлива інформація щодо законодавчих документів. Як ви вважаєте, чи достатньо буде для впровадження змісту освітньої лінії занять? Чи є необхідність у інших формах роботи?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Заняття - одна з небагатьох форм роботи щодо формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку, тому їх недостатньо для впровадження змісту освітньої лінії. Цілком очевидно, що є необхідність у інших формах роботи. До інших форм роботи можна віднести освітні ситуації, освітні подорожі, прогулянки у природу, гуртки з екологічного виховання тощо.

      Видалити
  3. Як Ви реалізували б на практиці таке завдання освітньої лінії, як "Формувати уміння розрізняти стани води: рідкий, твердий, газоподібний"?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Як на мене, це особливе завдання має реалізовуватись завдяки проведенню цікавих дослідів з водою. Саме у таких дослідах дитина наочно побачить, як вода може перебувати у трьох різних станах, змінюючи його.

      Видалити
  4. Корисна та структурована інформація, дуже дякую! Як Ви гадаєте, з нормативно-правовими документами потрібно знайомити батьків чи достатньо того, що їх знає вихователь та взаємодіє з дітьми на їх основі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. На мій погляд, вихователь повинен обов'язково знати нормативно-правові аспекти щодо формування у дітей природничо-екологічної компетентності. Звичайно, бажано, щоб і батьки володіли цією інформацією, проте необов'язково.

      Видалити
  5. Ознайомилась з дуже цікавою інформацією для себе!

    ВідповістиВидалити