Необхідність та важливість формування природничо-екологічної компетентності декларується на законодавчому рівні та має нормативно-правове регулювання (закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Національна стратегія розвитку освіти в Україні, Концепція екологічної освіти в Україні, Базовий компонент дошкільної освіти тощо). Зокрема, у Базовому компоненті дошкільної освіти природничо-екологічну компетентність визначено як прогнозований результат освітньої роботи за напрямом «Дитина в природному довкіллі», окреслено її зміст та структуру. Конкретні шляхи досягнення цього результату пропонуються в комплексних освітніх програмах, за якими працюють заклади дошкільної освіти.
Зміст освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.
Зокрема, виділяють такі завдання освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» для дітей старшого дошкільного віку:
- Формувати у дітей узагальнені знання про природу нашої планети.
- Ознайомити з моделлю Землі — глобусом, картою світу та України, ілюстрованими атласами.
- Формувати практичне уміння розрізняти на карті та глобусі материки, острови, океани, моря, річки, озера.
- Формувати ціннісне ставлення до природи планети Земля як джерела добробуту людей, краси довкілля, натхнення митців.
- Узагальнити знання про повітря: знаходиться навколо і всередині нас, заповнює весь простір; ним дихає все живе — рослини, тварини, люди; рух повітря — вітер.
- Сформувати вміння розрізняти ознаки повітря, позитивно сприймати дії дорослих з підтримання його чистоти у приміщенні та поліпшення засобами провітрювання кімнати, зволоження, очищення повітря.
- Формувати знання про тверду поверхню планети — сушу, різні її форми: рівнини, пагорби, гори, яри; про надра планети — корисні копалини (вугілля, газ, нафта тощо), їх добування й використання людьми.
- Вчити досліджувати ґрунт, оцінювати його стан та обробляти (скопувати, підпушувати, поливати).
- Узагальнити знання про воду: знаходиться у річках, озерах, морях, океанах, льодовиках, під землею; вода океанів і морів — солона, в річках і озерах — переважно прісна у воді ростуть рослини, живуть комахи, риби, тварини; вода необхідна всім живим істотам.
- Формувати уміння розрізняти стани води: рідкий, твердий, газоподібний.
- Розширити знання про роль у природі та для людини таких явищ, як дощ, гроза, грім, блискавка, веселка, туман, снігопад, заметіль, хуртовина, ожеледиця, посуха, шторм.
- Ознайомити з істотними ознаками об’єктів рослинного і тваринного світу, за якими їх можна групувати (рослини бувають культурні і дикорослі, кімнатні, лікарські; рослини — представники різних угруповань (фітоценозів): лісу, луків, водойм; тварини бувають дикі, свійські й домашні; птахи — перелітні й зимуючі).
Корисно дізнатися про формування природничо-екологічної компетентності, що декларується на законодавчому рівні. Як ви вважаєте, чи потрібно вихователю знати всі закони, чи достатньо Базового компонента дошкільної освіти?
ВідповістиВидалитиЗвичайно вихователю потрібно знати всі нормативно-правові документи щодо формування у дітей прирородничо-екологічної компетентності. Це необхідно для грамотної організації роботи у формуванні природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку.
ВидалитиЦікавий та корисний допис, неодмінно важлива інформація щодо законодавчих документів. Як ви вважаєте, чи достатньо буде для впровадження змісту освітньої лінії занять? Чи є необхідність у інших формах роботи?
ВідповістиВидалитиЗаняття - одна з небагатьох форм роботи щодо формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку, тому їх недостатньо для впровадження змісту освітньої лінії. Цілком очевидно, що є необхідність у інших формах роботи. До інших форм роботи можна віднести освітні ситуації, освітні подорожі, прогулянки у природу, гуртки з екологічного виховання тощо.
ВидалитиЯк Ви реалізували б на практиці таке завдання освітньої лінії, як "Формувати уміння розрізняти стани води: рідкий, твердий, газоподібний"?
ВідповістиВидалитиЯк на мене, це особливе завдання має реалізовуватись завдяки проведенню цікавих дослідів з водою. Саме у таких дослідах дитина наочно побачить, як вода може перебувати у трьох різних станах, змінюючи його.
ВидалитиКорисна та структурована інформація, дуже дякую! Як Ви гадаєте, з нормативно-правовими документами потрібно знайомити батьків чи достатньо того, що їх знає вихователь та взаємодіє з дітьми на їх основі?
ВідповістиВидалитиНа мій погляд, вихователь повинен обов'язково знати нормативно-правові аспекти щодо формування у дітей природничо-екологічної компетентності. Звичайно, бажано, щоб і батьки володіли цією інформацією, проте необов'язково.
ВидалитиОзнайомилась з дуже цікавою інформацією для себе!
ВідповістиВидалитиЧудово! Слідкуйте за усіма новинами мого блогу!
Видалити